FAQs

Välkommen till vår FAQ-sida där vi försöker sammanställa svar på de vanligaste frågorna och funderingarna som vi får till oss

Oavsett om du är nybörjare eller erfaren, finns vi här för att hjälpa dig med den information du behöver för att göra ditt köp och för att säkerställa att du får en fantastisk upplevelse med ditt fordon. Hittar du inte svar på din fråga så tveka inte på att höra av dig till oss.

 

  • När är det service på min skoter?

Det skiljer sig beroende på vilken årsmodell det är,

alla före 2021 ska servas på 50, 160, 320 mil eller en gång per år.

från 2021-2022 och vissa 2023 ska de servas på 25, 80, 160, 320 mil eller en gång per år (det som inträffar först). från

2024 gäller 50, 160, 320 eller en gång per år. Servicen som ligger på 180 mil får kunden utföra själv, kommer man inte upp i de miltalen innan ett års intervallen är slut så krävs en årsservice som måste utföras på en auktoriserad polaris verkstad.

  • Varför går min skoter bara på en cylinder?

    Oftast så beror det för att ett eller båda tändstiften är sura. 1.Dra ett flertal gånger i dragsnöret samtidigt som du ger full gas. Förhoppningsvis är problemet borta och du kan fortsätta körningen. 2. Om ovanstående inte fungerar så kan du prova trycka ner nödstoppen, ta ur tändstiften och dra i dragsnöret minst 20 gånger. Stoppa därefter in ett par nya tändstift igen. MYCKET viktigt är det att komma ihåg att trycka ned nödstoppen först, innan du börjar dra, annars tillför du mer bränsle! 3. Om ingen av ovanstående beskrivningar hjälper, kontakta din återförsäljare om råd hur du ska gå tillväga då. 

  • Var lämnar jag maskinen för service?

    Vi har en avlämnings/hämtnings yta alldeles till höger om grindarna då du kör in. Det sitter även en stor banderoll på staketet där det står: ”hämta och lämna din maskin här”. Ställ av maskinen i ledet och ta med dig reg nummer och nyckeln in så skriver vi in den i kassan. 
  • Stiga service & reservdelar

    Om du vill ha reservdelar till din Stiga så är det till stor hjälp ifall du har med dig maskinens art nr eller modell namn och årsmodell. Om du har en åkgräsklippare är det även bra ifall du har med dig klippdäckets information också. Det brukar stå på en rektangulär klisterlapp eller silver bricka som är monterad på maskinens eller klippdäckets plastkåpa. Oftast kommer det i denna form: xx-xxxx-xx men kan också vara ett långt nummer följt av / en bokstav och 2 siffror. Är det delar till motorn du behöver tex. luftfilter eller packningar så kan du även behöva ha med dig artikel numret som står på motorn. Detta gäller främst om du har en Briggs & Straton motor.
  • Hur vet jag att det är dags att byta kolvar på min skoter?

    Den får låg tomgång vid varm motor, eller stannar när man ligger i backen. Då detta sker upprepade gånger och du misstänker att det är dags att byta kolvar så kan man göra ett komptest och se vad det visar. Kolvarna rekommenderas att bytas nånstans mellan 500-1000 mil beroende på hur maskinen är körd, årsmodell och typ. 
  • Hur bokar jag en service?

    Enklaste sättet är att ringa in till butiken eller skicka ett mail för att boka en service. Se till att du har reg nummer tillgängligt för enklare registrering.  Vid mail så ange dina kontaktuppgifter, maskinens reg nr, vad som ska göras (service, reparation m.m) och miltal. Bokningen är EJ giltig förens du fått en bekräftelse! 
  • Är det garanti på mitt batteri?

    Nej, det räknas som en förbrukningsvara och är väldigt svårt att få på garanti. Batteriet bör underhålls laddas minst en gång i månaden. Hör av dig till oss ifall du har funderingar. 
  • Är det garanti på mina tändstift?

    Nej, det räknas som förbrukningsvara och är väldigt svårt att få på garanti. Om det är ett underliggande produktionsfel eller något liknande så kan det ju naturligtvis gå.